Regulamin organizacyjny Białostockiego Teatru Lalek
Załącznik do Zarządzenia Nr 7/2018
Dyrektora Białostockiego Teatru Lalek w Białymstoku
z dnia 15 lutego 2018 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
BIAŁOSTOCKIEGO TEATRU LALEK
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Białostocki Teatr Lalek, zwany dalej „Teatrem” jest miejską artystyczną instytucją kultury i działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2017 r. poz. 862 ze zm.) oraz statutu nadanego uchwałą nr XXV/255/12 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 26 marca 2012 r. - Niniejszy Regulamin określa:
- zasady kierowania Teatrem;
- organizację wewnętrzną Teatru;
- zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- ogólny tryb załatwienia spraw.
- Obowiązki Teatru jako zakładu pracy oraz obowiązki pracowników i inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin pracy Teatru.
- Funkcjonowanie i organizację kontroli zarządczej w Teatrze określają zasady organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej, wprowadzone odrębnym zarządzeniem.
Rozdział II
Zarządzanie Teatrem
§ 2.
- Teatrem zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt jego działalności Dyrektor Naczelny i Artystyczny, zwany dalej „Dyrektorem”.
- Dyrektor odpowiada za:
- realizację zadań statutowych;
- warunki pracy, BHP, zabezpieczenie ppoż. oraz inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- sprawy kadrowe;
- gospodarkę finansową i efekty ekonomiczne instytucji;
- funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej;
- prawidłowe udzielanie zamówień publicznych.
- Dyrektor jest pracodawcą i bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Teatru.
- Dyrektor udziela pracownikom stosownych upoważnień.
§ 3.
- Dyrektor kieruje Teatrem przy pomocy Głównego Księgowego.
- Do zadań Głównego Księgowego należy:
- planowe i celowe realizowanie budżetu instytucji, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- ustalanie stanu i wyniku finansowego Teatru;
- sporządzanie rocznych planów finansowych, analiz, sprawozdań statystycznych
i bilansowych; - dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- prowadzenie rachunkowości Teatru oraz wykonywanie innych zadań zgodnie z przepisami o głównych księgowych;
- kierowanie Działem Finansowo-Księgowym.
- Obowiązki i odpowiedzialność Głównego Księgowego określa w szczególności ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz ustawa z dnia 27 września 2009 r. o finansach publicznych.
§ 4.
- Dyrektor, na czas swojej nieobecności, wyznacza spośród pracowników zatrudnionych w Teatrze, osobę do dokonywania określonych czynności w imieniu Teatru.
- Osoby wyznaczone przez Dyrektora na czas jego nieobecności działają w granicach danego im upoważnienia.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna
§ 5.
W Teatrze wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- komórki organizacyjne:
- Dział Artystyczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DA), w skład którego wchodzą:
- Zespół Aktorski;
- Reżyser;
- Inspicjent;
- Konsultant Literacki;
- Dramaturg;
- Konsultant Muzyczny.
- Dział Administracyjno – Gospodarczy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DAG);
- Dział Techniczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DT), w skład którego wchodzi Pracownia Plastyczna;
- Dział Upowszechniania Teatru, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DUT);
- Dział Finansowo-Księgowy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DFK).
- samodzielne stanowiska pracy:
- Specjalista ds. Organizacyjno-Marketingowych, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (OM);
- Specjalista ds. Edukacji Teatralnej, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (ET);
- Specjalista ds. Kadr, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (K);
- Sekretarka, która przy znakowaniu spraw używa symbolu (S).
§ 6.
- Zasady funkcjonowania komórek organizacyjnych Teatru są następujące:
- komórką organizacyjną zarządza kierownik działu, bezpośrednio podległy Dyrektorowi;
- kierownik koordynuje działania merytoryczne działu, odpowiada za organizację i realizację zadań komórki, a w szczególności:
- nadzoruje wykonywanie powierzonych komórce zadań;
- przedkłada Dyrektorowi informacje o realizacji zadań i funkcjonowaniu komórki;
- wnioskuje w sprawach zatrudniania, wynagradzania, nagród i kar podległych pracowników.
- Dyrektor może ustanowić zastępców kierowników poszczególnych działów.
- Ustala się stanowiska następujących kierowników:
- Kierownik Zespołu Aktorskiego;
- Kierownik Działu Technicznego;
- Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego;
- Kierownik Działu Upowszechniania Teatru.
- Szczegółowe zakresy zadań i obowiązków kierowników działów i innych pracowników Teatru określa odpowiednio Dyrektor oraz Dyrektor przy pomocy kierowników działów.
Rozdział IV
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
§ 7.
Do zadań kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych należy:
- koordynowanie prac poszczególnych działów przy realizowaniu zamierzeń i planów merytorycznych Teatru;
- organizowanie i planowanie pracy poszczególnych pracowników;
- opracowywanie zakresów czynności i dokonywanie podziału pracy pomiędzy pracowników poszczególnych działów;
- współpraca z kierownikami poszczególnych działów i samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie ich kompetencji;
- stosowanie właściwej oceny pracowników, sporządzanie wniosków dotyczących uprawnień związanych ze stosunkiem pracy, przyznawania nagród, wyróżnień oraz kar, w ustalonych w Teatrze terminach;
- udział w szkoleniach oraz doskonalenie własnych kwalifikacji drogą samokształcenia;
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej kontroli zarządczej.
Rozdział V
Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych
i samodzielnych stanowisk pracy
§ 8.
- Dział Artystyczny realizuje podstawowe statutowe zadania Teatru, zgodnie z planami repertuarowymi. Do zadań Zespołu Aktorskiego, który podlega Dyrektorowi oraz Kierownikowi Zespołu Aktorskiego, a w czasie prób i przedstawień Reżyserowi i Inspicjentowi należy:
- realizowanie przedstawień teatralnych zgodnie z planem repertuarowym Teatru;
- czynny udział we wszystkich przedsięwzięciach artystycznych i upowszechnieniowych podejmowanych przez Teatr, a w szczególności:
- przygotowywanie powierzonych ról według wymogów reżysera i w ustalonym przez niego terminie;
- udział w widowiskach zarówno w siedzibie, jak i w terenie, wg ustalonego planu;
- czynny udział w kształtowaniu artystycznego i społecznego programu Teatru;
- dbanie o estetyczny wygląd lalek, rekwizytów i kostiumów;
- przygotowywanie lalek i rekwizytów do prób i widowisk w siedzibie i w terenie oraz dbanie o ich zabezpieczenie po skończonej próbie lub widowisku; w razie gry
- w kostiumie – przygotowanie kostiumu przed widowiskiem, a po widowisku zabezpieczenie go przed zniszczeniem przez złożenie go we właściwym miejscu;
- stałe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i ogólnych, a ponadto dbanie o formę fizyczną i psychiczną dla utrzymania pełnej sprawności koniecznej do wykonywania zawodu;
- godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
- Do zadań Reżysera, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy:
- współpraca przy kształtowaniu i realizacji programu artystycznego Teatru;
- współpraca przy realizacji ustalonego repertuaru i nadzorze artystycznym nad spektaklami;
- godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
- Do zadań Konsultanta Muzycznego, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy kompleksowe przygotowanie muzyczne każdego spektaklu, a w szczególności:
- prowadzenie zajęć wokalnych Zespołu Aktorskiego;
- opieka muzyczna nad przedstawieniami teatralnymi;
- ocena oprawy muzycznej spektakli.
- Do zadań Konsultanta Literackiego, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy:
- współpraca z Dramaturgiem w tworzeniu i opracowywaniu tekstów umieszczanych na stronie internetowej Teatru;
- redagowanie i opracowywanie graficzne w formie elektronicznej repertuaru, druków promocyjnych i informacyjnych itp.;
- opracowywanie i stała aktualizacja strony internetowej Teatru;
- opracowywanie wszelkich materiałów informacyjnych w formie elektronicznej.
- Do zadań Dramaturga, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy w szczególności:
- uczestnictwo i nadzór nad próbami w zakresie struktury przedstawień;
- dbałość o jakość literacką realizowanych scenariuszy;
- budowanie struktury językowo-literackiej i dramaturgii spektaklu;
- dbałość o sprawność, poziom tekstu i przebieg spektakli.
- Do zadań Inspicjenta, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy takie organizowanie prób i przedstawień powierzonych mu przez Dyrektora, które zapewni punktualne ich rozpoczęcie i sprawny przebieg. Inspicjentowi podlegają wszyscy pracownicy artystyczni i techniczni zaangażowani w próby i przedstawienia.
- Do zadań Kierownika Zespołu Aktorskiego, należy:
- kierowanie pracą Inspicjenta;
- koordynowanie i organizowanie pracy Zespołu Aktorskiego;
- przygotowywanie i uzgadnianie z Dyrektorem planów pracy artystycznej Teatru;
- wykonywanie zadań w zakresie promowania i popularyzacji pracy artystycznej Teatru.
§ 9.
- Do zadań Działu Technicznego należy:
- przygotowywanie i obsługa techniczna, oświetleniowa i elektroakustyczna prób i przedstawień;
- naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, elektroakustycznych, scenicznych oraz telewizyjnych w Teatrze;
- wykonywanie konstrukcji scenicznych, dekoracji, rekwizytów do przedstawień;
- wykonywanie prac stolarskich dla potrzeb wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
- przygotowywanie do prób i przedstawień konstrukcji, dekoracji, rekwizytów i lalek;
- wykonywanie innych prac związanych z przygotowaniem przedstawień oraz potrzebami Teatru, a w szczególności:
- prac modelarskich;
- prac krawieckich;
- charakteryzacji lalek, malowania dekoracji i rekwizytów;
- reklamy plastycznej dotyczącej działalności Teatru;
- prowadzenie archiwum lalek i rekwizytów.
- Działem Technicznym kieruje Kierownik Działu Technicznego Teatru, który również koordynuje czynności Pracowni Plastycznej.
§ 10.
- Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy:
- utrzymanie w pełnej sprawności technicznej budynków, pomieszczeń i urządzeń w budynkach należących do Teatru;
- zabezpieczenie i ochrona mienia Teatru;
- zapewnienie porządku i czystości w Teatrze oraz na posesjach należących do Teatru;
- zabezpieczenie przeciwpożarowe Teatru oraz tworzenie warunków bezpiecznej pracy pracowników;
- stała konserwacja urządzeń i sprzętu stanowiącego wyposażenie budynków Teatru;
- zaopatrywanie w sprzęt, materiały i urządzenia konieczne do wykonywania przedstawień i prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
- prowadzenie spraw transportu samochodowego oraz centrali telefonicznej;
- zapewnienie pracownikom Teatru odzieży roboczej i ochronnej oraz środków czystości i bhp.
- Działem Administracyjno-Gospodarczym kieruje Kierownik Działu Administracyjno – Gospodarczego.
- Kierownikowi Działu Administracyjno-Gospodarczego powierza się wykonywanie zadań związanych z realizacją udzielanych zamówień publicznych, na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 11.
- Do zadań Działu Upowszechniania Teatru należy:
- organizowanie różnych form popularyzacji spektakli przygotowywanych przez Teatr,
w celu zapewnienia maksymalnej frekwencji i wpływów; - organizowanie działań parateatralnych i promocyjnych mających na celu poszerzanie kręgu odbiorców działalności Teatru;
- tworzenie optymalnych warunków obsługi widzów, zapewnienie im bezpiecznego przebywania w Teatrze;
- organizowanie działalności objazdowej Teatru – pełnienie przez organizatorów widowni funkcji kierownika objazdu;
- pełnienie funkcji kierownika widowni (dyżur administracyjny) oraz organizowanie dyżurów innych pracowników wyznaczonych przez Dyrektora Teatru, niepodporządkowanych kierownikowi Działu;
- sprzedaż biletów zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz organizowanie sprzedaży teatraliów.
- Działem Upowszechniania Teatru kieruje Kierownik Działu Upowszechniania Teatru.
§ 12.
- Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- ewidencja operacji gospodarczych;
- obieg i kontrola dokumentów księgowych;
- gospodarka mieniem Teatru i terminowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych;
- sporządzanie i prowadzenie sprawozdawczości finansowej;
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych i przekazywanie informacji ekonomicznych;
- należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
- naliczanie podatków i terminowe regulowanie zobowiązań z Urzędem Skarbowym;
- naliczanie wynagrodzeń i innych wypłat związanych ze stosunkiem pracy;
- naliczanie składek na ubezpieczenia społeczne i ich odprowadzanie w wymaganych terminach.
- systematyczne analizowanie gospodarki finansowej instytucji i przekazywanie aktualnych informacji Dyrektorowi Teatru;
- prowadzenie kasy głównej Teatru.
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- Działem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
§ 13.
- Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy, w zakresie powierzonych zadań samodzielnie realizują działania merytoryczne, odpowiadają za organizację pracy i wykonywanie zadań.
- Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników samodzielnych stanowisk pracy określa Dyrektor.
§ 14.
- Do zadań Specjalisty ds. Organizacyjno-Marketingowych należy prowadzenie spraw w zakresie:
- pozyskiwania sponsorów oraz funduszy pozabudżetowych na rzecz Teatru;
- wnioskowania o dofinansowanie projektów w funkcjonowaniu teatru ze środków budżetu państwa oraz z funduszy europejskich;
- działań marketingowych;
- public relations;
- współpracy w tworzeniu prawa wewnątrzzakładowego.
- Specjalista ds. Organizacyjno-Marketingowych współpracuje z kierownikami działów i samodzielnymi stanowiskami pracy przy opracowywaniu projektów regulacji wewnętrznych.
§ 15.
Do zadań Specjalisty ds. Edukacji Teatralnej należy:
- prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej w zakresie dziedzin prezentowanych przez Teatr;
- współpraca ze szkołami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji i reklamy działalności Teatru;
- popularyzację zagadnień z dziedziny sztuki teatralnej w środowisku dzieci i młodzieży poprzez współpracę ze szkołami;
- prowadzenie zajęć teatralnych w formie warsztatów;
- współpraca z innymi instytucjami kultury;
- współpraca z innymi działami i komórkami organizacyjnymi w szczególności Działem Artystycznym, Działem Upowszechniania Teatru oraz Specjalistą ds. Organizacyjno-Marketingowych;
- stały monitoring programów i projektów adresowanych do instytucji kultury w zakresie organizacji i pozyskiwania funduszy na działalność edukacyjną Teatru.
§ 16.
Do zadań Specjalisty ds. Kadr należy:
- prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, spraw osobowych pracowników Teatru;
- obsługa programu kadrowo-płacowego i programu ZUS-u „Płatnik”;
- kontrola i aktualizacja treści regulaminów obowiązujących w Teatrze;
- prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- kontrola ustalania i rozliczania czasu pracy przez kierowników działów;
- nadzór nad archiwum zakładowym.
§ 17.
Do zadań Sekretarki należy:
- obsługa sekretariatu;
- prowadzenie terminarza i wyjazdów służbowych Dyrektora (rezerwacja biletów lotniczych, hoteli etc.);
- współpraca z Kierownikiem Zespołu Aktorskiego w sprawach organizacyjnych, związanych z wyjazdami zagranicznymi zespołu teatralnego (bilety, noclegi, procedury wizowe);
- koordynacja zadań związanych z tworzeniem druków, wydawnictw;
- zabezpieczenie i koordynacja tłumaczeń dokumentów i materiałów dotyczących Teatru;
- prowadzenie archiwum artystycznego:
- zakładanie i rejestracja teczek archiwizujących kolejne premiery;
- archiwizowanie bieżących artykułów prasowych dotyczących Teatru;
- archiwizowanie materiałów dokumentujących działalność upowszechniającą kulturę (Galeria Teatru, wydawnictwa, nagrody, konferencje prasowe, spotkania z twórcami);
- obsługa interesantów (przygotowanie materiałów archiwalnych, udzielanie informacji);
- obsługa korespondencji Dyrektora i przygotowanie pism zgodnie z wytycznymi;
- obsługa kontaktów międzynarodowych i krajowych wynikających z działalności Teatru;
- prowadzenie rejestrów prawa wewnątrzzakładowego i wydanych upoważnień;
- udział w organizacji spotkań, konferencji prasowych i premier;
- wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego, zgodnie z umiejętnościami i kwalifikacjami.
§ 18.
W razie zmiany zadań komórek organizacyjnych lub poszczególnych pracowników, przekazanie akt następuje na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego.
§ 19.
Schemat organizacyjny Teatru stanowi załącznik do Regulaminu organizacyjnego Białostockiego Teatru Lalek w Białymstoku.
Rozdział VI
Ogólny tryb załatwiania spraw
§ 20.
Oświadczenie woli w imieniu Teatru składa Dyrektor.
§ 21.
- Skargi i wnioski wpływające do Teatru podlegają rejestracji i rozpatrywane są przez Dyrektora.
- Pisma w sprawach dotyczących Teatru wymagają podpisu Dyrektora lub upoważnionego przez niego pracownika.
- Informacji w sprawach dotyczących Teatru udziela Dyrektor lub uprawnieni pracownicy.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 22.
Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.