Regulamin organizacyjny Białostockiego Teatru Lalek
Załącznik do Zarządzenia Nr 17/25
Dyrektora Białostockiego Teatru Lalek w Białymstoku
z dnia 4 listopada 2025 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
BIAŁOSTOCKIEGO TEATRU LALEK
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Białostocki Teatr Lalek, zwany dalej „Teatrem”, jest miejską artystyczną instytucją kultury i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXVI/522/21 Rady Miasta Białystok z dnia 22 lutego 2021 r. - Niniejszy Regulamin określa:
- zasady kierowania Teatrem;
- organizację wewnętrzną Teatru;
- zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- ogólny tryb załatwienia spraw.
- Obowiązki Teatru jako zakładu pracy oraz obowiązki pracowników i inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin pracy Teatru.
- Funkcjonowanie i organizację kontroli zarządczej w Teatrze określają zasady organizacji
i funkcjonowania kontroli zarządczej, wprowadzone odrębnym zarządzeniem.
Rozdział II
Zarządzanie Teatrem
§ 2
- Teatrem zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt jego działalności Dyrektor, zwany dalej „Dyrektorem”.
- Dyrektor odpowiada za:
- realizację zadań statutowych;
- warunki pracy, BHP, zabezpieczenie ppoż. oraz inne zadania wynikające
z przepisów szczególnych; - sprawy kadrowe;
- gospodarkę finansową i efekty ekonomiczne instytucji;
- funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej;
- prawidłowe udzielanie zamówień publicznych.
- Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Teatru.
- Dyrektor udziela pracownikom stosownych upoważnień.
§ 3
- Gospodarkę finansową Teatru prowadzi Główny Księgowy, który sprawuje także nadzór nad efektywnym i racjonalnym wydatkowaniem środków finansowych Teatru.
- Do zadań Głównego Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Teatru;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych
i finansowych;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości;
- sporządzanie rocznych planów finansowych, analiz, sprawozdań finansowych;
- planowe i celowe realizowanie budżetu Teatru, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
- ustalanie zasad prawidłowego obiegu i kontroli dokumentów finansowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych;
- kierowanie Działem Finansowo-Księgowym.
- Obowiązki i odpowiedzialność Głównego Księgowego określa w szczególności ustawa
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz ustawa z dnia 27 września 2009 r.
o finansach publicznych.
§ 4
- Dyrektor, na czas swojej nieobecności, wyznacza spośród pracowników zatrudnionych
w Teatrze, osobę do dokonywania określonych czynności w imieniu Teatru. - Osoby wyznaczone przez Dyrektora na czas jego nieobecności działają w granicach danego im upoważnienia.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna
§ 5
- W Teatrze wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- komórki organizacyjne:
- Dział Artystyczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DA), w skład którego wchodzą:
- Zespół Aktorski,
- Reżyser,
- Dramaturg,
- Młodszy Konsultant Muzyczny,
- Konsultant Muzyczny,
- Inspicjent,
- Dział Administracyjno-Gospodarczy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DAG),
- Dział Techniczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DT), w skład którego wchodzi Pracownia Plastyczna,
- Dział Upowszechniania Teatru, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DUT),
- Dział Finansowo-Księgowy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DFK);
- samodzielne stanowiska pracy:
- Specjalista ds. Projektów i Komunikacji (PK),
- Specjalista ds. Kadr, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (K),
- Sekretarka, która przy znakowaniu spraw używa symbolu (S).
- W strukturze komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy mogą znajdować się stanowiska jednoosobowe i wieloosobowe.
3. Schemat organizacyjny Teatru stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 6
- Zasady funkcjonowania komórek organizacyjnych Teatru:
- komórkami organizacyjnymi zarządzają kierownicy działów, bezpośrednio podlegli Dyrektorowi, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;
- kierownik koordynuje działania merytoryczne działu, odpowiada za organizację
i realizację zadań komórki, a w szczególności:
- nadzoruje wykonywanie powierzonych komórce zadań,
- przedkłada Dyrektorowi informacje o realizacji zadań i funkcjonowaniu komórki,
- wnioskuje w sprawach zatrudniania, wynagradzania, nagród i kar podległych pracowników.
- Funkcjonowanie Działu Artystycznego normuje § 9 Regulaminu, z uwzględnieniem ust. 5 pkt 1 niniejszego paragrafu.
- Komórką organizacyjną, o której mowa w § 5 ust.1 pkt 1 lit. c zarządza kierownik działu przy pomocy 2 zastępców, podległych kierownikowi.
- Dyrektor może ustanowić zastępców kierowników poszczególnych działów. Przepisy § 20 stosuje się odpowiednio.
- Ustala się stanowiska następujących kierowników:
- Kierownik Zespołu Aktorskiego;
- Kierownik Działu Technicznego;
- Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego;
- Kierownik Działu Upowszechniania Teatru.
- Szczegółowe zakresy zadań i obowiązków kierowników działów i innych pracowników Teatru określa odpowiednio Dyrektor oraz Dyrektor przy pomocy kierowników działów.
§ 7
- Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy, w zakresie powierzonych zadań samodzielnie realizują działania merytoryczne, odpowiadają za organizację pracy i wykonywanie zadań.
- Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników samodzielnych stanowisk pracy określa Dyrektor.
- Dyrektor może zatrudnić dwóch pracowników do wykonywania tożsamych zadań, gdy rodzaj spraw i zakres pracy tego wymaga.
- Osoby zatrudnione na tożsamych stanowiskach pracy zobligowane są do ścisłej współpracy.
§ 8
Do zadań wspólnych kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych należy:
- koordynowanie prac poszczególnych działów przy realizowaniu zamierzeń i planów merytorycznych Teatru;
- organizowanie i planowanie pracy poszczególnych pracowników;
- opracowywanie zakresów czynności i dokonywanie podziału pracy pomiędzy pracowników poszczególnych działów;
- współpraca z kierownikami poszczególnych działów i samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie ich kompetencji;
- stosowanie właściwej oceny pracowników, sporządzanie wniosków dotyczących uprawnień związanych ze stosunkiem pracy, przyznawania nagród, wyróżnień oraz kar, w ustalonych w Teatrze terminach;
- udział w szkoleniach oraz doskonalenie własnych kwalifikacji drogą samokształcenia;
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej kontroli zarządczej.
Rozdział IV
Zakresy działania komórek organizacyjnych
i samodzielnych stanowisk pracy
§ 9
- Dział Artystyczny realizuje podstawowe statutowe zadania Teatru, zgodnie z planami repertuarowymi. Do zadań Zespołu Aktorskiego, który podlega Dyrektorowi oraz Kierownikowi Zespołu Aktorskiego, a w czasie prób i przedstawień Reżyserowi i Inspicjentowi, należy:
- realizowanie przedstawień teatralnych zgodnie z planem repertuarowym Teatru;
- czynny udział we wszystkich przedsięwzięciach artystycznych
i upowszechnieniowych, podejmowanych przez Teatr, a w szczególności:
- przygotowywanie powierzonych ról według wymogów reżysera i w ustalonym przez niego terminie,
- udział w widowiskach zarówno w siedzibie, jak i w terenie, wg ustalonego planu,
- czynny udział w kształtowaniu artystycznego i społecznego programu Teatru,
- dbanie o estetyczny wygląd lalek, rekwizytów i kostiumów,
- przygotowywanie lalek i rekwizytów do prób i widowisk w siedzibie i w terenie oraz dbanie o ich zabezpieczenie po skończonej próbie lub widowisku; w razie gry
w kostiumie – przygotowanie kostiumu przed widowiskiem, a po widowisku zabezpieczenie go przed zniszczeniem przez złożenie go we właściwym miejscu, - stałe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i ogólnych, a ponadto dbanie o formę fizyczną i psychiczną dla utrzymania pełnej sprawności koniecznej do wykonywania zawodu,
- godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
- Do zadań Reżysera, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy:
- współpraca przy kształtowaniu i realizacji programu artystycznego Teatru;
- współpraca przy realizacji ustalonego repertuaru i nadzorze artystycznym nad spektaklami;
- godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
- Do zadań Konsultanta Muzycznego oraz Młodszego Konsultanta Muzycznego, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi, należy kompleksowe przygotowanie muzyczne każdego spektaklu, a w szczególności:
- prowadzenie zajęć wokalnych Zespołu Aktorskiego;
- opieka muzyczna nad przedstawieniami teatralnymi;
- ocena oprawy muzycznej spektakli.
- Do zadań Dramaturga, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy w szczególności:
- uczestnictwo i nadzór nad próbami w zakresie struktury przedstawień;
- dbałość o jakość literacką realizowanych scenariuszy;
- budowanie struktury językowo-literackiej i dramaturgii spektaklu;
- dbałość o sprawność, poziom tekstu i przebieg spektakli.
- Do zadań Inspicjenta, który podlega bezpośrednio Kierownikowi Zespołu Aktorskiego, należy takie organizowanie prób i przedstawień powierzonych mu przez Dyrektora, które zapewni punktualne ich rozpoczęcie i sprawny przebieg. Inspicjentowi podlegają wszyscy pracownicy artystyczni i techniczni zaangażowani w próby i przedstawienia.
- Do zadań Kierownika Zespołu Aktorskiego należy:
- koordynowanie pracą Inspicjenta;
- koordynowanie i organizowanie pracy Zespołu Aktorskiego;
- przygotowywanie i uzgadnianie z Dyrektorem planów pracy artystycznej Teatru;
- współpraca przy koordynacji festiwali;
- wykonywanie zadań w zakresie promowania i popularyzacji pracy artystycznej Teatru.
§ 10
- Do zadań Działu Technicznego należy:
- przygotowywanie i obsługa techniczna, oświetleniowa i elektroakustyczna prób i przedstawień;
- naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, elektroakustycznych, scenicznych oraz telewizyjnych w Teatrze;
- wykonywanie konstrukcji scenicznych, dekoracji, rekwizytów do przedstawień;
- wykonywanie prac stolarskich dla potrzeb wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
- przygotowywanie do prób i przedstawień konstrukcji, dekoracji, rekwizytów i lalek;
- wykonywanie innych prac związanych z przygotowaniem przedstawień oraz potrzebami Teatru, a w szczególności:
- prac modelarskich,
- prac krawieckich,
- charakteryzacji lalek, malowania dekoracji i rekwizytów,
- reklamy plastycznej dotyczącej działalności Teatru,
- prowadzenie archiwum lalek i rekwizytów.
- Kierownikowi Działu Technicznego podlegają dwaj Zastępcy Kierownika Działu Technicznego:
- Zastępca Kierownika Działu Technicznego ds. Pracowni Plastycznej:
- koordynuje działalność pracowni plastycznej,
- organizuje, nadzoruje i kontroluje proces wykonawczy dekoracji, elementów scenografii oraz rekwizytów,
- dba o terminowość, jakość i zgodność realizowanych prac z dokumentacją scenograficzną,
- odpowiada za właściwe gospodarowanie materiałami i sprzętem technicznym
w pracowniach, - współpracuje z kierownikiem działu, scenografem, reżyserem i innymi działami przy realizacji premier i wznowień,
- zapewnia przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. w podległych pracowniach,
- zastępuje Kierownika Działu Technicznego w zakresie ustalonym przez niego lub Dyrektora Teatru;
- Zastępca Kierownika Działu Technicznego:
- organizuje i nadzoruje pracę zespołów: akustyków, elektryków, obsługi sceny, rzemieślników teatralnych, garderobianego i charakteryzatora,
- koordynuje przygotowanie i przebieg prób, spektakli oraz innych wydarzeń scenicznych,
- zapewnia prawidłową eksploatację i konserwację urządzeń scenicznych, oświetleniowych i elektroakustycznych,
- nadzoruje montaż, demontaż i magazynowanie dekoracji, kostiumów, rekwizytów oraz sprzętu technicznego,
- dba o bezpieczeństwo pracy na scenie, w kulisach i zapleczu technicznym,
- współpracuje z inspicjentem, reżyserem, scenografem i innymi działami teatru
w zakresie bieżącej obsługi spektakli, - zastępuje Kierownika Działu Technicznego podczas jego nieobecności w zakresie przez niego określonym.
- Każdy z Zastępców Kierownika Działu Technicznego jest odpowiedzialny za organizację i efektywność pracy podległych pracowników, bezpieczeństwo pracy oraz właściwe użytkowanie i utrzymanie powierzonego mienia.
- W zakresie powierzonych obowiązków Zastępcy Kierownika Działu Technicznego mają prawo wydawania wiążących poleceń służbowych pracownikom podległych zespołów
i pracowni.
§ 11
- Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy:
- utrzymanie w pełnej sprawności technicznej budynków, pomieszczeń i urządzeń w budynkach należących do Teatru;
- zabezpieczenie i ochrona mienia Teatru;
- zapewnienie porządku i czystości w Teatrze oraz na posesjach należących do Teatru;
- zabezpieczenie przeciwpożarowe Teatru oraz tworzenie warunków bezpiecznej pracy pracowników;
- stała konserwacja urządzeń i sprzętu stanowiącego wyposażenie budynków Teatru;
- zaopatrywanie w sprzęt, materiały i urządzenia konieczne do wykonywania przedstawień i prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
- prowadzenie spraw transportu samochodowego oraz centrali telefonicznej;
- współpraca przy koordynacji festiwali;
- zapewnienie pracownikom Teatru odzieży roboczej i ochronnej oraz środków czystości i bhp.
2. Kierownikowi Działu Administracyjno-Gospodarczego powierza się wykonywanie zadań związanych z realizacją udzielanych zamówień publicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12
Do zadań Działu Upowszechniania Teatru należy:
- organizowanie różnych form popularyzacji spektakli przygotowywanych przez Teatr, w celu zapewnienia maksymalnej frekwencji i wpływów;
- organizowanie działań parateatralnych i promocyjnych mających na celu poszerzanie kręgu odbiorców działalności Teatru;
- tworzenie optymalnych warunków obsługi widzów, zapewnienie im bezpiecznego przebywania w Teatrze;
- organizowanie działalności objazdowej Teatru – pełnienie przez organizatorów widowni funkcji kierownika objazdu;
- pełnienie funkcji kierownika widowni (dyżur administracyjny) oraz organizowanie dyżurów innych pracowników wyznaczonych przez Dyrektora Teatru, niepodporządkowanych kierownikowi Działu;
- sprzedaż biletów zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz organizowanie sprzedaży teatraliów;
- współpraca z Dramaturgiem w tworzeniu i opracowywaniu tekstów umieszczanych na stronie internetowej Teatru;
- redagowanie i opracowywanie graficzne w formie elektronicznej repertuaru, druków promocyjnych i informacyjnych;
- opracowywanie i stała aktualizacja strony internetowej Teatru;
- opracowywanie wszelkich materiałów informacyjnych w formie elektronicznej;
- prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie dziedzin prezentowanych przez Teatr;
- współpraca ze szkołami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji i reklamy działalności Teatru;
- popularyzacja zagadnień z dziedziny sztuki teatralnej w środowisku dzieci i młodzieży poprzez współpracę ze szkołami;
- prowadzenie zajęć teatralnych w formie warsztatów;
- współpraca z instytucjami kultury;
- działania organizacyjno-marketingowe oraz public relations;
- koordynacja festiwali;
- stały monitoring programów i projektów adresowanych do instytucji kultury w zakresie organizacji i pozyskiwania funduszy na działalność edukacyjną Teatru.
§ 13
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- ewidencja operacji gospodarczych,
- obieg i kontrola dokumentów księgowych,
- gospodarka mieniem Teatru i terminowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych,
- sporządzanie i prowadzenie sprawozdawczości finansowej,
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych i przekazywanie informacji ekonomicznych,
- należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
- naliczanie podatków i terminowe regulowanie zobowiązań z Urzędem Skarbowym,
- naliczanie wynagrodzeń, składek i innych wypłat związanych ze stosunkiem pracy;
- systematyczne analizowanie gospodarki finansowej instytucji i przekazywanie aktualnych informacji Dyrektorowi Teatru;
- prowadzenie kasy głównej Teatru.
§ 14
Do zadań Specjalisty ds. Projektów i Komunikacji należy:
- poszukiwanie, monitorowanie możliwości grantowych i finansowych oferowanych przez krajowe i zagraniczne instytucje finansujące;
- przygotowanie i składanie wniosków o dofinansowanie projektów realizowanych ze środków krajowych i zagranicznych instytucji oraz ich realizacja;
- wsparcie w procesie rozliczania otrzymanych środków zewnętrznych, w tym weryfikacja zgodności i prawidłowości wydatkowania środków z budżetu projektu i zasadami finansowania;
- przygotowywanie zarządzeń, pism, raportów, porozumień i umów, w tym umów ze sponsorami, partnerami i patronami medialnymi;
- sprawozdawczość i współpraca z odpowiednimi urzędami i instytucjami przy realizacji projektów i bieżącej działalności;
- współdziałanie z podmiotami kontrolującymi w zakresie udzielanych dotacji, w tym udostępnianie dokumentów, udzielanie wyjaśnień;
- sporządzanie bieżących analiz oraz sprawozdawczości w zakresie powierzonych zadań;
- opracowywanie i aktualizowanie oferty sponsorskiej Teatru oraz aktywne poszukiwanie potencjalnych sponsorów Teatru;
- obsługa zamówień publicznych;
- kontakt z mediami oraz bieżąca analiza informacji medialnych dotyczących Teatru;
- współpracy w tworzeniu prawa wewnątrzzakładowego;
- dystrybucja materiałów informacyjnych Teatru we współpracy z Działem Upowszechnia Teatru.
§ 15
Do zadań Specjalisty ds. Kadr należy:
- prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, spraw osobowych pracowników Teatru;
- obsługa programu kadrowo-płacowego i programu ZUS-u „Płatnik”;
- kontrola i aktualizacja treści regulaminów obowiązujących w Teatrze;
- prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- kontrola ustalania i rozliczania czasu pracy przez kierowników działów;
- nadzór i prowadzenie archiwum zakładowego.
§ 16
Do zadań Sekretarki należy:
- obsługa sekretariatu;
- prowadzenie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD);
- prowadzenie terminarza i wyjazdów służbowych Dyrektora (w tym: rezerwacja biletów lotniczych, hoteli);
- współpraca z Kierownikiem Zespołu Aktorskiego w sprawach organizacyjnych, związanych z wyjazdami zagranicznymi zespołu teatralnego (bilety, noclegi, procedury wizowe);
- koordynacja zadań związanych z tworzeniem druków, wydawnictw;
- zabezpieczenie i koordynacja tłumaczeń dokumentów i materiałów dotyczących Teatru;
- prowadzenie archiwum artystycznego:
- zakładanie i rejestracja teczek archiwizujących kolejne premiery,
- archiwizowanie bieżących artykułów prasowych dotyczących Teatru,
- archiwizowanie materiałów dokumentujących działalność upowszechniającą kulturę (Galeria Teatru, wydawnictwa, nagrody, konferencje prasowe, spotkania z twórcami),
- obsługa interesantów (przygotowanie materiałów archiwalnych, udzielanie informacji);
- obsługa korespondencji Dyrektora i przygotowanie pism, zgodnie z wytycznymi;
- obsługa kontaktów międzynarodowych i krajowych wynikających z działalności Teatru;
- prowadzenie rejestrów prawa wewnątrzzakładowego i wydanych upoważnień;
- udział w organizacji spotkań, konferencji prasowych i premier.
§ 17
W razie zmiany zadań komórek organizacyjnych lub poszczególnych pracowników, przekazanie akt następuje na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego.
Rozdział V
Ogólny tryb załatwiania spraw
§ 18
Oświadczenia woli w imieniu Teatru składa Dyrektor.
§ 19
- Skargi i wnioski wpływające do Teatru podlegają rejestracji i rozpatrywane są przez Dyrektora.
- Pisma w sprawach dotyczących Teatru wymagają podpisu Dyrektora lub upoważnionego przez niego pracownika.
- Informacji w sprawach dotyczących Teatru udziela Dyrektor lub uprawnieni pracownicy.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 20
Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.

Regulamin organizacyjny