BIP Białostocki Teatr Lalek

Regulamin organizacyjny - BIP Białostocki Teatr Lalek

Regulamin organizacyjny Białostockiego Teatru Lalek

Załącznik do Zarządzenia Nr 19/2020
Dyrektora Białostockiego Teatru Lalek w Białymstoku
z dnia 23 września 2020 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
BIAŁOSTOCKIEGO TEATRU LALEK

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Białostocki Teatr Lalek, zwany dalej „Teatrem”, jest miejską artystyczną instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu
    i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego uchwałą nr XXV/255/12 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 26 marca 2012 r.
  2. Niniejszy Regulamin określa:
  1. zasady kierowania Teatrem;
  2. organizację wewnętrzną Teatru;
  3. zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
  4. ogólny tryb załatwienia spraw.
  1. Obowiązki Teatru jako zakładu pracy oraz obowiązki pracowników i inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin pracy Teatru.
  2. Funkcjonowanie i organizację kontroli zarządczej w Teatrze określają zasady organizacji
    i funkcjonowania kontroli zarządczej, wprowadzone odrębnym zarządzeniem.

Rozdział II

Zarządzanie Teatrem

§ 2.

  1. Teatrem zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt jego działalności Dyrektor, zwany dalej „Dyrektorem”.
  2. Dyrektor odpowiada za:
  1. realizację zadań statutowych;
  2. warunki pracy, BHP, zabezpieczenie ppoż. oraz inne zadania wynikające
    z przepisów szczególnych;
  3. sprawy kadrowe;
  4. gospodarkę finansową i efekty ekonomiczne instytucji;
  5. funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej;
  6. prawidłowe udzielanie zamówień publicznych.
  1. Dyrektor jest pracodawcą i bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Teatru.
  2. Dyrektor udziela pracownikom stosownych upoważnień.

§ 3.

  1. Dyrektor kieruje Teatrem przy pomocy Głównego Księgowego.
  2. Do zadań Głównego Księgowego należy:
  1. planowe i celowe realizowanie budżetu instytucji, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. ustalanie stanu i wyniku finansowego Teatru;
  3. sporządzanie rocznych planów finansowych, analiz, sprawozdań statystycznych 
    i bilansowych;
  4. dokonywanie wstępnej kontroli:
  1. zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
  2. kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  1. prowadzenie rachunkowości Teatru oraz wykonywanie innych zadań zgodnie z przepisami o głównych księgowych;
  2. kierowanie Działem Finansowo-Księgowym.
  1. Obowiązki i odpowiedzialność Głównego Księgowego określa w szczególności ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz ustawa z dnia 27 września 2009 r. o finansach publicznych.

§ 4.

  1. Dyrektor, na czas swojej nieobecności, wyznacza spośród pracowników zatrudnionych
    w Teatrze, osobę do dokonywania określonych czynności w imieniu Teatru.
  2. Osoby wyznaczone przez Dyrektora na czas jego nieobecności działają w granicach danego im upoważnienia.

Rozdział III 

Organizacja wewnętrzna

§ 5.

  1. W Teatrze wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
  1. komórki organizacyjne:
  1. Dział Artystyczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DA), w skład którego wchodzą:
    • Zespół Aktorski;
    • Reżyser;
    • Inspicjent;
    • Konsultant Literacki;
    • Dramaturg;
    • Młodszy Konsultant Muzyczny;
    • Konsultant Muzyczny.
  2. Dział Administracyjno – Gospodarczy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DAG);
  3. Dział Techniczny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DT), w skład którego wchodzi Pracownia Plastyczna;
  4. Dział Upowszechniania Teatru, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DUT);
  5. Dział Finansowo-Księgowy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (DFK).
  1. samodzielne stanowiska pracy:
  1. Specjalista ds. Organizacyjno-Marketingowych, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (OM);
  2. Specjalista ds. Edukacji Teatralnej, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (ET);
  3. Specjalista ds. Kadr, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (K);
  4. Sekretarka, która przy znakowaniu spraw używa symbolu (S).
  1. W strukturze komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy mogą znajdować się stanowiska jednoosobowe i wieloosobowe.

§ 6.

  1. Zasady funkcjonowania komórek organizacyjnych Teatru są następujące:
  1. komórką organizacyjną zarządza kierownik działu, bezpośrednio podległy Dyrektorowi;
  2. kierownik koordynuje działania merytoryczne działu, odpowiada za organizację i realizację zadań komórki, a w szczególności:
  1. nadzoruje wykonywanie powierzonych komórce zadań;
  2. przedkłada Dyrektorowi informacje o realizacji zadań i funkcjonowaniu komórki;
  3. wnioskuje w sprawach zatrudniania, wynagradzania, nagród i kar podległych pracowników.
  1. Dyrektor może ustanowić zastępców kierowników poszczególnych działów.
  2. Ustala się stanowiska następujących kierowników:
  1. Kierownik Zespołu Aktorskiego;
  2. Kierownik Działu Technicznego;
  3. Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego;
  4. Kierownik Działu Upowszechniania Teatru.
  1. Szczegółowe zakresy zadań i obowiązków kierowników działów i innych pracowników     Teatru określa odpowiednio Dyrektor oraz Dyrektor przy pomocy kierowników działów.

Rozdział IV

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§ 7.

Do zadań kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych należy:

  1. koordynowanie prac poszczególnych działów przy realizowaniu zamierzeń i planów  merytorycznych Teatru;
  2. organizowanie  i planowanie pracy poszczególnych pracowników;
  3. opracowywanie zakresów czynności i dokonywanie podziału pracy pomiędzy pracowników  poszczególnych działów;
  4. współpraca z kierownikami poszczególnych działów i samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie ich kompetencji;
  5. stosowanie właściwej oceny pracowników, sporządzanie wniosków dotyczących uprawnień związanych ze stosunkiem pracy, przyznawania nagród, wyróżnień oraz kar, w ustalonych w Teatrze terminach;
  6. udział w szkoleniach oraz doskonalenie własnych kwalifikacji drogą samokształcenia;
  7. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej kontroli zarządczej.

Rozdział V

Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych
i samodzielnych stanowisk pracy

§ 8.

  1. Dział Artystyczny realizuje podstawowe statutowe zadania Teatru, zgodnie z planami repertuarowymi. Do zadań Zespołu Aktorskiego, który podlega Dyrektorowi oraz Kierownikowi Zespołu Aktorskiego, a w czasie prób i przedstawień Reżyserowi i Inspicjentowi należy:
  2. realizowanie przedstawień teatralnych zgodnie z planem repertuarowym Teatru;
  3. czynny udział we wszystkich przedsięwzięciach artystycznych
    i upowszechnieniowych, podejmowanych przez Teatr, a w szczególności:
  1. przygotowywanie powierzonych ról według wymogów reżysera i w ustalonym przez niego terminie;
  2. udział w widowiskach zarówno w siedzibie, jak i w terenie, wg ustalonego planu;
  3. czynny udział w kształtowaniu artystycznego i społecznego programu Teatru;
  4. dbanie o estetyczny wygląd lalek, rekwizytów i kostiumów;
  5. przygotowywanie lalek i rekwizytów do prób i widowisk w siedzibie i w terenie oraz dbanie o ich zabezpieczenie po skończonej próbie lub widowisku; w razie gry
    w kostiumie – przygotowanie kostiumu przed widowiskiem, a po widowisku zabezpieczenie go przed zniszczeniem przez złożenie go we właściwym miejscu;
  6. stałe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i ogólnych, a ponadto dbanie o formę fizyczną i psychiczną dla utrzymania pełnej sprawności koniecznej do wykonywania zawodu;
  7. godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
    1. Do zadań Reżysera, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy:
  8. współpraca przy kształtowaniu i realizacji programu artystycznego Teatru;
  9. współpraca przy realizacji ustalonego repertuaru i nadzorze artystycznym nad spektaklami;
  10. godne reprezentowanie Teatru poprzez swoją pracę na scenie jak i poza nią.
    1. Do zadań Młodszego Konsultanta Muzycznego oraz Konsultanta Muzycznego, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi, należy kompleksowe przygotowanie muzyczne każdego spektaklu, a w szczególności:
  11. prowadzenie zajęć wokalnych Zespołu Aktorskiego;
  12. opieka muzyczna nad przedstawieniami teatralnymi;
  13. ocena oprawy muzycznej spektakli.
    1. Do zadań Konsultanta Literackiego, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy:
  14. współpraca z Dramaturgiem w tworzeniu i opracowywaniu tekstów umieszczanych na stronie internetowej Teatru;
  15. redagowanie i opracowywanie graficzne w formie elektronicznej repertuaru, druków promocyjnych i informacyjnych itp.;
  16. opracowywanie i stała aktualizacja strony internetowej Teatru;
  17. opracowywanie wszelkich materiałów informacyjnych w formie elektronicznej.
    1. Do zadań Dramaturga, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy w szczególności:
  18. uczestnictwo i nadzór nad próbami w zakresie struktury przedstawień;
  19. dbałość o jakość literacką realizowanych scenariuszy;
  20. budowanie struktury językowo-literackiej i dramaturgii spektaklu;
  21. dbałość o sprawność, poziom tekstu i przebieg spektakli.
    1. Do zadań Inspicjenta, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należy takie organizowanie prób i przedstawień powierzonych mu przez Dyrektora, które zapewni punktualne ich rozpoczęcie i sprawny przebieg. Inspicjentowi podlegają wszyscy pracownicy artystyczni i techniczni zaangażowani w próby i przedstawienia.
    2. Do zadań Kierownika Zespołu Aktorskiego, należy:
  22. kierowanie pracą Inspicjenta;
  23. koordynowanie i organizowanie pracy Zespołu Aktorskiego;
  24. przygotowywanie i uzgadnianie z Dyrektorem planów pracy artystycznej Teatru;
  25. wykonywanie zadań w zakresie promowania i popularyzacji pracy artystycznej Teatru.

§ 9.

  1. Do zadań Działu Technicznego należy:
  1. przygotowywanie i obsługa techniczna, oświetleniowa i elektroakustyczna prób                          i przedstawień;
  2. naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, elektroakustycznych, scenicznych oraz telewizyjnych w Teatrze;
  3. wykonywanie konstrukcji scenicznych, dekoracji, rekwizytów do przedstawień;
  4. wykonywanie prac stolarskich dla potrzeb wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
  5. przygotowywanie do prób i przedstawień konstrukcji, dekoracji, rekwizytów i lalek;
  6. wykonywanie innych prac związanych z przygotowaniem przedstawień oraz           potrzebami Teatru, a w szczególności:
    1. prac modelarskich;
    2. prac krawieckich;
    3. charakteryzacji lalek, malowania dekoracji i rekwizytów;
    4. reklamy plastycznej dotyczącej działalności Teatru;
    5. prowadzenie archiwum lalek i rekwizytów.
      1. Działem Technicznym kieruje Kierownik Działu Technicznego Teatru, który również     koordynuje czynności Pracowni Plastycznej.

§ 10.

  1. Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy:
  1. utrzymanie w pełnej sprawności technicznej budynków, pomieszczeń i urządzeń w budynkach należących do Teatru;
  2. zabezpieczenie i ochrona mienia Teatru;
  3. zapewnienie porządku i czystości w Teatrze oraz na posesjach należących do Teatru;
  4. zabezpieczenie przeciwpożarowe Teatru oraz tworzenie warunków bezpiecznej pracy pracowników;
  5. stała konserwacja urządzeń i sprzętu stanowiącego wyposażenie budynków Teatru;
  6. zaopatrywanie w sprzęt, materiały i urządzenia konieczne do wykonywania przedstawień i prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizacyjnych Teatru;
  7. prowadzenie spraw transportu samochodowego oraz centrali telefonicznej;
  8. zapewnienie pracownikom Teatru odzieży roboczej i ochronnej oraz środków czystości i bhp.
    1. Działem Administracyjno-Gospodarczym kieruje Kierownik Działu Administracyjno –      Gospodarczego.
    2. Kierownikowi Działu Administracyjno-Gospodarczego powierza się wykonywanie zadań        związanych z realizacją udzielanych zamówień publicznych, na podstawie obowiązujących przepisów.

§ 11.

  1. Do zadań Działu Upowszechniania Teatru należy:
  1. organizowanie różnych form popularyzacji spektakli przygotowywanych przez Teatr,
    w celu zapewnienia maksymalnej frekwencji i wpływów;
  2. organizowanie działań parateatralnych i promocyjnych mających na celu poszerzanie kręgu odbiorców działalności Teatru;
  3. tworzenie optymalnych warunków obsługi widzów, zapewnienie im bezpiecznego przebywania w Teatrze;
  4. organizowanie działalności objazdowej Teatru – pełnienie przez organizatorów widowni funkcji kierownika objazdu;
  5. pełnienie funkcji kierownika widowni (dyżur administracyjny) oraz organizowanie dyżurów innych pracowników wyznaczonych przez Dyrektora Teatru, niepodporządkowanych kierownikowi Działu;
  6. sprzedaż biletów zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz organizowanie sprzedaży teatraliów.
    1. Działem Upowszechniania Teatru kieruje Kierownik Działu Upowszechniania Teatru.

§ 12.

  1. Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
  2. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    a w szczególności:
  3. ewidencja operacji gospodarczych;
  4. obieg i kontrola dokumentów księgowych;
  5. gospodarka mieniem Teatru i terminowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych;
  6. sporządzanie i prowadzenie sprawozdawczości finansowej;
  7. prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych i przekazywanie informacji ekonomicznych;
  8. należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
  9. naliczanie podatków i terminowe regulowanie zobowiązań z Urzędem   Skarbowym;
  10. naliczanie wynagrodzeń i innych wypłat związanych ze stosunkiem pracy;
  11. naliczanie składek na ubezpieczenia społeczne i ich odprowadzanie w wymaganych terminach.
  12. systematyczne analizowanie gospodarki finansowej instytucji i przekazywanie        aktualnych informacji Dyrektorowi Teatru;
  13. prowadzenie kasy głównej Teatru.
    1. Działem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.

§ 13.

  1. Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy, w zakresie powierzonych zadań samodzielnie realizują działania merytoryczne, odpowiadają za organizację pracy i wykonywanie zadań.
  2. Pracownicy samodzielnych stanowisk pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
  3. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników samodzielnych stanowisk pracy określa Dyrektor.
  4. Dyrektor może zatrudnić dwóch pracowników do wykonywania tożsamych zadań, gdy rodzaj spraw i zakres pracy tego wymaga.
  5. Osoby zatrudnione na tożsamych stanowiskach pracy zobligowane są do ścisłej współpracy.

§ 14.

  1. Do zadań Specjalisty ds. Organizacyjno-Marketingowych należy prowadzenie spraw w zakresie:
  1. pozyskiwania sponsorów oraz funduszy pozabudżetowych na rzecz Teatru;
  2. wnioskowania o dofinansowanie projektów w funkcjonowaniu teatru ze środków budżetu państwa oraz z funduszy europejskich;
  3. działań organizacyjno-marketingowych;
  4. public relations;
  5. koordynacji festiwali;
  6. obsługi zamówień publicznych;
  7. kontaktu z mediami;
  8. bieżącej analizy informacji medialnych dotyczących Teatru;
  9. współpracy z urzędami, m.in. w zakresie sprawozdań z realizacji programów;
  10. współpracy w tworzeniu prawa wewnątrzzakładowego.
    1. Specjalista ds. Organizacyjno-Marketingowych współpracuje z kierownikami działów i samodzielnymi stanowiskami pracy przy opracowywaniu projektów regulacji wewnętrznych.

§ 15.

Do zadań Specjalisty ds. Edukacji Teatralnej należy:

  1. prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej w zakresie dziedzin prezentowanych przez Teatr;
  2. współpraca ze szkołami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji i reklamy działalności Teatru;
  3. popularyzacja zagadnień z dziedziny sztuki teatralnej w środowisku dzieci i młodzieży poprzez współpracę ze szkołami;
  4. prowadzenie zajęć teatralnych w formie warsztatów;
  5. współpraca z innymi instytucjami kultury;
  6. współpraca z innymi działami i komórkami organizacyjnymi w szczególności Działem Artystycznym, Działem Upowszechniania Teatru oraz Specjalistą ds. Organizacyjno-Marketingowych;
  7. stały monitoring programów i projektów adresowanych do instytucji kultury
    w zakresie organizacji i pozyskiwania funduszy na działalność edukacyjną Teatru.

§ 16.

Do zadań Specjalisty ds. Kadr należy:

  1. prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, spraw osobowych pracowników Teatru;  
  2. obsługa programu kadrowo-płacowego i programu ZUS-u „Płatnik”;
  3. kontrola i aktualizacja  treści regulaminów obowiązujących w Teatrze;
  4. prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń  Socjalnych;
  5. kontrola ustalania i rozliczania czasu pracy przez kierowników działów;
  6. nadzór i prowadzenie archiwum zakładowego.

§ 17.

Do zadań Sekretarki należy:

  1. obsługa sekretariatu;
  2. prowadzenie terminarza i wyjazdów służbowych Dyrektora (rezerwacja biletów lotniczych, hoteli etc.);
  3. współpraca z Kierownikiem Zespołu Aktorskiego w sprawach organizacyjnych, związanych z wyjazdami zagranicznymi zespołu teatralnego (bilety, noclegi, procedury wizowe);
  4. koordynacja zadań związanych z tworzeniem druków, wydawnictw;
  5. zabezpieczenie i koordynacja tłumaczeń dokumentów i materiałów dotyczących Teatru;
  6. prowadzenie archiwum artystycznego:
  1. zakładanie i rejestracja teczek archiwizujących kolejne premiery;
  2. archiwizowanie bieżących artykułów prasowych dotyczących Teatru;
  3. archiwizowanie materiałów dokumentujących działalność upowszechniającą kulturę (Galeria Teatru, wydawnictwa, nagrody, konferencje prasowe, spotkania z twórcami);
  4. obsługa interesantów (przygotowanie materiałów archiwalnych, udzielanie  informacji);
    1. obsługa korespondencji Dyrektora i przygotowanie pism zgodnie z wytycznymi;
    2. obsługa kontaktów międzynarodowych i krajowych wynikających z działalności Teatru;
    3. prowadzenie rejestrów prawa wewnątrzzakładowego i wydanych upoważnień;
    4. udział w organizacji spotkań, konferencji prasowych i premier;
    5. wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego, zgodnie z umiejętnościami i kwalifikacjami.

§ 18.

W razie zmiany zadań komórek organizacyjnych lub poszczególnych pracowników, przekazanie akt następuje na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego.

§ 19.

Schemat organizacyjny Teatru stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.

Rozdział VI

Ogólny tryb załatwiania spraw

§ 20.

Oświadczenia woli w imieniu Teatru składa Dyrektor.

§ 21.

  1. Skargi i wnioski wpływające do Teatru podlegają rejestracji i rozpatrywane są przez Dyrektora.
  2. Pisma w sprawach dotyczących Teatru wymagają podpisu Dyrektora lub upoważnionego przez niego pracownika.
  3. Informacji w sprawach dotyczących Teatru udziela Dyrektor lub uprawnieni pracownicy.

Rozdział VII 

Postanowienia końcowe

§ 22.

Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.